”Jag tror att bara ett fåtal av de som är födda i mitten på 70-talet kommer att kunna jobba till sin pension utan långa återhämtningsperioder flera gånger i livet”, säger Tomas Danielsson ”Stressdoktorn” i en artikel på Veckans Affärer. Sorgligt uttalande men med så mycket sanning. Hur ska människor idag orka hela vägen till pension med vår tids snabba förändringar utan att kroppen måste få längre pauser?

Andelen anställda i Sverige som lider av psykiska eller psykosomatiska sjukdomar är alarmerande hög. Men det handlar inte om några psykiska sjukdomar egentligen, utan bara om att hjärnan inte orkar ta in för mycket information och då lägger av. Det går ut signaler i systemet om hotbild och de fysiska besvären kopplas på. För att citera Tomas Danielsson ”Det är inte så att du får schizofreni för att du sitter och använder din läsplatta en massa på fritiden, utan vad vi talar om här är psykiska utslag på grund av för högt tempo och stora förändringar med brist på återhämtning”.

Men hur ska man som företag göra då för att undvika att ens anställda hamnar i fällan utmatning och utmattningsdepression, en diagnos som idag mer eller mindre de flesta känner någon som har drabbats av eller själva har drabbats. Ingen duckar helt enkelt för våra hjärnors tunga belastning av alla intryck och hur den slår ut en människa totalt, ibland under låga perioder i livet.

Vad ska vi göra då?

Vad Tomas föreslår som en start kan vara att företagen samlar sin anställda i grupp 15-20 minuter per månad för att alla ska få dela hur man mår – en klassisk sharing helt enkelt. Här kan det exempelvis handla om att ta reda på ifall någon i gruppen behöver avlastning under en särskilt intensiv period i livet.

En annan sak kan vara att uppmuntra sina anställda att ta raster utan uppkoppling. Och även att koppla ner dator och telefon när man väl kommit hem. Låt hjärnan vila från intrycken och kunna komma ner i varv. För att inte tala om semestern – stäng av telefonen och njut av stranden och familjen.

Här är Stressdoktorns tips till företagen:

1. Utbilda chefer i att förstå processer och höja medvetenheten i ledarskapet om vikten av återhämtning.
2. Avsätt tid för att spegla vardagens stressprocesser och pröva exempelvis livscaféer – en slags förlängd kafferast.
3. Genomför övningar för att upptäcka tidiga varningssignaler ungefär på samma sätt som att företag tränar på hur man ska agera vid brandlarm eller livräddning.
4. Vid leverans belöna teamet med ledighet så att det hinner ladda batterierna inför starten av nästa leverans. Människor tål hög arbetsbelastning bara det finns tid för återhämtning.

Källa

Hoppas ni tar er tid för återhämtning i midsommar. Varva ner jobbet och varva upp familjetiden <3

Relaterade inlägg


Deprecated: Directive 'allow_url_include' is deprecated in Unknown on line 0