Möt vår konsultchef Olivia Bergström. Hon har sprudlande energi, ett brinnande intresse för HR, en sanslöst glittrig aura, är ärlig och rak och orädd att visa sig sårbar, smart så in i bomben, kreativ som få och älskar människor, hälsa, språk och träning. Vi ställde några frågor; please enjoy.
Du läser idag till personalvetare på Företagsekonomiska Institutet, på vilket sätt tror du att du kan dra nytta av dina kunskaper i rollen som konsultchef på Hero?
Jag läser idag till personalvetare på FEI. Det är helt fantastiskt att få läsa i skolan tillsammans med andra kompetenta personer samtidigt som jag arbetar med liknande HR-relaterade arbetsuppgifter. För mig var det självklart att läsa något inom området och under de första 6 månaderna av utbildningen har jag lärt mig massor inom allt från arbetsrätt till coachande ledarskap. Det hjälper mig att bygga på min verktygslåda som jag behöver dagligen men också hur jag ska använda verktygen i lådan 😊
Jag upplever att jag själv blir en bättre medarbetare och konsultchef av min utbildning; just för att jag växer som individ och inom ett område jag brinner för och verkligen genuint älskar!
Du talar både danska och norska, hur har du lärt dig de språken?
Haha! Ja hyggligt i alla fall. För ett antal år sedan jobbade jag som reseledare för Ving på Gran Canaria och som reseledare är du ansiktet utåt för Ving i Sverige och Norge samt för Spies i Danmark. Jag hade alltså kunder från alla dessa nordiska länder och i och med jobbet var det ett krav att tala och förstå såväl danska och norska. En rolig historia är att jag faktiskt lyckades få en norrman och en dansk att tro att jag var från Norge och Danmark!
Jag är såklart glad att jag har en så pass god förståelse för språken idag med tanke på att vi idag gör en hel del språkrekryteringar på Hero.
Vad/vilka är dina bästa tips till andra personer i liknande roller med personalansvar?
Wow, kul fråga! Jag ser mig än idag som en ganska ung ledare och lär mig något nytt precis varje dag. Men för att förmedla några lärdomar;
- Känn in – du behöver inte alltid vara så snabb med att leverera det perfekta svaret. Våga lyssna, fråga konsulten/medarbetaren vad de hade önskat eller sett som en lösning själv, våga säg att du inte vet och bolla fram en lösning tillsammans. Det tror jag skapar en känsla av gemenskap och delaktighet. Ett coachande tillvägagångssätt kan vara bra förutsatt att det är rätt tillfälle och att personen du stöttar vill ha just det stödet.
- Våga ge feedback! Lär dig hitta ett sätt att ge konstruktiv och positiv feedback i vardagen; du och dina medarbetare kommer att ha nytta av detta. Det gör det lättare att vara tydlig när du väl behöver det.
- Ät grodan – dröj inte på det som är jobbigt såsom feedback eller svåra samtal; ta det direkt och helst ansikte mot ansikte. Det kan såklart kännas jobbigt men jag tror att det i slutändan ger ett bättre resultat och att grodan inte blir lika stor. Det här har jag verkligen lärt mig här på Hero och något vi uppmuntrar varandra till.
- Tydlighet, tydlighet och ännu mer tydlighet! Att vara luddig och otydlig tror jag skapar frustration och irritation. Säkerställ att personen i fråga har förstått och är överens om vad ni kommit fram till. Tydlighet är den egenskap som de kandidater jag träffar önskar hos en chef.
Varje situation och person ter sig olika, men jag tror på ett tryggt ledarskap där chef/ledare känner sig själv och vågar lita på sin egen förmåga. Då tror jag på det absolut bästa resultatet.
Som tidigare receptionist och kundtjänstmedarbetare, har detta givit dig kunskap och insikt i rekryteringsprocesser för liknande roller?
Sen barnsben har jag i stort sett alltid arbetat med service på olika sätt. Det har varit mer ett personlighetsdrag för mig snarare än ett yrke, jag är såväl privat som yrkesmässigt väldigt mån om den jag möter; energin och upplevelsen ska vara positiv. Service har utmanat mig att behöva hantera tuffa situationer och ta svåra beslut. Det har också gett mig mängder av energi, ett nätverk och kunskap från de personer jag mött i mina serviceyrken. Med den erfarenheten i ryggen känner jag mig starkare, modigare och mer självsäker i mina roller idag.
Jag tror att min erfarenhet hjälper mig i att kunna förstå de roller som vi rekryterar till våra kunder. Det skapar tillit och goda relationer till både mina kandidater och kunder skulle jag säga.
Vi på Hero fokuserar mycket på Worklife Balance, vad gör du för att skapa balans i din vardag?
Worklife Balance för mig handlar om att kunna klara av de situationer jag ställs inför i vardagen. Allt från att orka springa till bussen, gå i rulltrappan, ta ett svårt samtal med en medarbetare eller kund, till att ha kraft till träning, laga bra mat och värdera mina såväl personliga som yrkesmässiga relationer. Helt enkelt att palla vardagen både fysiskt och psykiskt. Jag särskiljer heller inte på mitt privata jag och jobbet jag. Detta är något som gör att jag alltid är mig själv och jag tillåter mig att vara just det.
Så ja, vad gör jag? Hm… jag har alltid reflekterat en hel del, vågat uttrycka mina känslor oavsett vilka de är, förstått värdet av att träna och äta bra mat. Jag är inte alltid expert på att få till fysisk aktivitet varje dag men då ser jag det som att jag den dagen jobbar på min mentala styrka istället, och därmed klandrar jag inte mig själv att jag är dålig som inte kom iväg.
Att läsa böcker, njuta av det som är gott i livet är inget jag prioriterar bort heller. Jag tror på 80/20 där vikten av hälsa i form av bra lagad mat från bra råvaror och kontinuerlig fysisk aktivitet ligger i fokus, men att inte glömma bort att njuta i vardagen också.