kunskapsbank

The Service Profit Chain

En studie som Brilliant Future gjort visar att lojala kunder skapar nästan dubbelt så stor lönsamhet jämfört med de som bara är nöjda. Fakta som givetvis får alla företag att tänka: hur kan vi skapa fler lojala kunder? Jo, engagerade medarbetare kan vara ett bra ställe att börja på, de ger nämligen lojala kunder och…

The Service Profit Chain skapades på 90-talet av några forskare som frågade sig vad nöjda medarbetare och lojala kunder har för korrelation i serviceföretag. Modellen fick stort genomslag och är än idag en del av organisationslitteraturen på många universitet. Den visar sambandet mellan lönsamhet, kundlojalitet och medarbetarnöjdhet. Den bygger på att lönsamhet och tillväxt främst stimuleras av kundlojalitet som i sig är ett direkt resultat av kundnöjdhet. Kundnöjdhet i sin tur är till stor del påverkad av värdet på den service företaget ger sina kunder. Det värdet i sin tur skapas av nöjda, lojala och engagerade medarbetare. Engagerade medarbetare skapas genom en personalpolitik som hjälper medarbetarna att må bra och blomma ut i sitt arbete och därmed kan känna engagemang för sitt jobb.

Bildkälla: Brilliant Future

Här ser man vilken tydlig roll HR har i kedjan. Sambandet mellan vad medarbetarna tycker om bolaget och hur kunderna upplever bolaget ger information om affärsvärdet. Resultatet kommer visa hur personalen trivs på jobbet, och deras engagemangsnivå, påverkar kundlojaliteten – och det är därför viktigt att använda sig av siffror från medarbetarundersökningar och kundnöjdhetsundersökningar för att kunna analysera fram de sista siffrorna. Gissa inte, använd fakta. Här kan du läsa med om The Service Profit Chain.

Så, alltså:

  1. Lojala kunder skapar lönsamhet och tillväxt
  2. Nöjda kunder skapar lojala kunder
  3. Upplevt högt värde skapar nöjda kunder
  4. Engagerade medarbetare skapar värde

Hur kan HR och marknad göra detta tillsammans?

Man kan alltså inte som HR avskärma sig från externa relationer och bara fokusera på sitt. Och man kan inte heller på marknadsavdelningen ha så stort kundfokus att man glömmer medarbetarna på företaget. Det måste finnas ett öppet och nära samarbete mellan försäljning, HR och marknad. Jobba för att inte bli överraskad av resultaten – håll regelbundna undersökningar om kundnöjdhet och se över jämförelsetal för återkommande kunder, samt genomför medarbetarundersökningar. Glöm inte heller att ta tempen på teamen, ofta kan vi få veta mycket bara genom att fråga.

En viktig fråga blir hur man kan samköra siffrorna från de olika undersökningarna. Sätt in siffror i modellen ovan och se hur de utvecklas över tid. Efter ett tag kommer ni att hitta just era bästa jämförelsetal för att se hur parametrar förändras över tid och hur det påverkar utfallet av affärsvärdet.

I dagens konkurrensutsatta samhälle är lojalitet hos kunder verkligen något många företag strävar efter. Kan vi få våra kunder att komma tillbaka så har både vi och kunden tjänat tid och ansträngning som det annars skulle ta att sätta igång en ny inköps- eller försäljningsprocess. Summa summarum skulle man kunna säga att samarbetet mellan HR och sälj- och marknadsavdelningarna är av större värde än vi kunnat tro för sista radens resultat. Eller ja, det var väl ingen nyhet eftersom modellen är rätt gammal, men det tåls att påminnas om. Vissa saker rostar helt enkelt inte.

Källa: Här finns artikeln från Brilliant Future.

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
Rekrytering kundtjänst
  • Uncategorized
Tips inför rekryteringen av kundtjänstmedarbetare

Det finns många saker att ta hänsyn till för att skapa en träffsäker rekrytering av kundtjänstmedarbetare. Vad man bör tänka på varierar till stor del mellan roller, branscher och bolag. När det kommer till rekrytering av kundservicemedarbetare bör man fundera igenom frågor specifikt kopplade till teamets samlade kompetens, sökkanaler för målgruppen du vill nå och hur ni ställer er till mjuka värden hos sökande med mer junior profil. Ta ett andetag och djupdyk i detta innan du går ut på marknaden och letar efter potentiella kandidater!

Läs mer
Kundservice
  • Uncategorized
Framtidens kundservice: AI:s roll och vikten av rätt kompetens

Kundservice står inför en spännande framtid, där generativ AI spelar en allt större roll i det dagliga arbetet. ”Åh nej!” tänker nog en och annan som läser detta. Dels för att människor är människor och gillar att bli bemötta av just… människor. Men också för att AI ibland anklagas för att ta i anspråk en för stor andel arbetstillfällen inom områden såsom kundservice. Stämmer verkligen detta? Vi har tagit ett djupdyk i frågan; vad är egentligen framtiden för AI och kundservice? 

Läs mer
Nordiskspråkig kundtjänst
  • Uncategorized
Rekrytering av nordiskspråkig kompetens till kundtjänst – så lyckas du.

Att rekrytera medarbetare med nordiska språkkunskaper till kundtjänst kan vara en utmaning, men det är också en nyckel till framgång för företag som vill expandera eller stärka sin position på den nordiska marknaden. I denna artikel går vi igenom strategier och tips för att lyckas med rekryteringen av norsktalande, finsktalande och dansktalande medarbetare till din kundtjänstavdelning.

Läs mer
Undvik felrekrytering
  • Uncategorized
Undvik felrekrytering. Strategier för att landa rätt kandidat för jobbet.

Att rekrytera rätt kompetens är något av det absolut mest avgörande för ett företags framgång. En felrekrytering kan dock leda till betydande kostnader. Betydande, det låter illavarslande tänker du med miniräknaren i högsta hugg. I denna artikel kommer vi att utforska olika anledningar till att en felrekrytering uppstår, men självklart kommer vi inte att lämna dig där. Nejdå. Vi ger också konkreta strategier för att rekrytera rätt. Det finns gott om hopp.

Läs mer
Lönetransparensdirektiv rekrytering
  • Uncategorized
Vad innebär Lönetransparensdirektivet i en rekryteringsprocess?

Lönetransparensdirektiv-vadå? Jo, nu är det dags att spetsa öronen för det går framåt när det gäller aktiva insatser för att minska löneskillnader mellan kvinnor och män. Lika lön för lika eller likvärdigt arbete – nu tar EU krafttag i frågan. Lönetransparensdirektivet syftar till att komma till rätta med löneskillnader mellan kvinnor och män genom att lägga grunden för ökad transparens i arbetsgivarens lönesättning. Under försommaren presenterades utredningen om hur EU:s lönetransparensdirektiv ska implementeras i svensk rätt och här kommer en kort sammanfattning av innehållet.

Läs mer
Billo rekrytering
  • Uncategorized
Billo. Snabb rekrytering vid hög arbetsbelastning.

Billo är den nya digitala brevlådan som kan samla all post i en och samma app. Både digitala och fysiska brev. Både myndighetspost och rolig post. Ja precis, även papperspost kan man välja att få i sin digitala brevlåda! Tjänsten är kostnadsfri och statligt godkänd som digital brevlåda. 

Läs mer