Linkedin. Denna djungel av inlägg, jobb, karriärer och människor. Oavsett om du aktivt vill söka dig vidare i karriären eller om du bara känner dig lite bekvämt öppen med kommer-något-intressant-kanske-jag-nappar-viben, så är Linkedin-verktyget något du ska hålla dig vän med.

Grundstommen i searcharbetet – rekryteringsprocessens första steg.

Oftast har rekryteringsprocesser en ganska generisk gång, de brukar se ut ungefär så här (fram tills intervjustadiet):

  1. Kund och rekryteringsteam sätter en kravprofil tillsammans där det sammanfattas vilka kvalifikationer, erfarenheter och kompetens som en kandidat bör ha för att på bästa sätt trivas och prestera väl i rollen.
  2. När kravprofilen är satt läggs det i 9 fall av 10 upp en annons för jobbet.
  3. Ett gediget arbete startar nu för rekryteringsteamet; oftast trillar det snabbt in en stor mängd ansökningar till jobbet, och dessa sorteras i ett system för att matchas mot kravprofilen. Parallellt med detta pågår ett sökarbete bland profiler som finns i nätverket sedan tidigare.
  4. Och dessutom– grädden på moset – searcharbetet på Linkedin. Här läggs olika mycket fokus beroende på vem eller vilka som utför rekryteringen, bolag, roll mm. För oss på Hero är search en del av vårt DNA sedan starten, och är därmed en viktig del av alla våra rekryteringsprocesser.

Sedan följer fler steg i processen självklart, intervjuer mm. Men dessa lämnar vi till en annan artikel. Nu fokuserar vi på search.

Search är en kvalitetssäkring av urvalsprocessen.

Utifrån en rekryterares perspektiv så är Linkedin ett helt ovärderligt verktyg när det kommer till att kvalitetssäkra urvalsprocesser. För oavsett hur många och bra ansökningar som kommer in på annonsen, så vill rekryteraren alltid säkerställa att vi har fått med alla de kandidater vi tror skulle kunna matcha för jobbet. Det innebär att ansökningarna kompletteras med ett sökarbete på Linkedin, både bland dem som står som öppna för nya jobb och dem som inte gör det.

Men hur kan man egentligen bli hittad av en rekryterare? Tänk om just du sitter på precis den kompetens som skulle passa perfekt för ett nästa drömjobb, men missas på grund av att din profil inte reflekterar det rekryteraren faktiskt söker efter?

Men, gäller detta verkligen alla roller?

”Generellt gäller det alla, för att göra en kvalitetssäkring. Men med det sagt kan det ändå vara så att toppkandidaten har sökt jobbet, men det ingår i vår process att lägga till search för att kvalitetssäkra urvalet. Vi vill vara säkra på att det är toppkandidaten som har sökt tjänsten” säger Rebecka Hillerström, Business Unit Manager Interim och Executive Search samt Partner på Hero.

Vi har sammanfattat våra bästa tips för att göra sig sökbar på Linkedin, och därav säkerställa att man hamnar i loopen för framtida jobb som rekryterare och företag letar kandidater till. Check them out 👇

Tips 1. Tänk på Linkedin som Google – du behöver sökord.

Linkedin fungerar lite som Google; här jobbar man med sökord för att bli sökbar. Man kan jämföra det med när du ska köpa ett par nya sneakers. Bolaget Snyggadojjor AB har marknadens bästa sneakers men på hemsidan har de inget av de sökord som du använder i sökfältet. De beskriver sina sneakers som ”gympaskor” ”löparskor” och ”pjucks” istället för sneakers. Inte någonstans använder de ordet sneakers, som du söker efter, så tyvärr kommer inte deras grymma skor att komma upp i din sökning.

Likadant är det med Linkedin. Även om du är bäst i klassen på koncernredovisning och har både lång erfarenhet och utbildning inom detta, så kommer du inte att synas i sökningen om du inte har med de ord som rekryteraren söker på i sin sökning efter rätt kompetens för ett jobb.

Konkret tips 1: Tänk på att du ska ha med sökord för både erfarenhet, kompetens, bransch, system mm eftersom varje sökning ofta förfinas med fler ord. Har du exempelvis varit delaktig i en IPO, då ska det stå med.

Konkret tips 2: Det kan vara smart att använda sig av flera olika titlar i texten som beskriver erfarenhet, just för att göra sig sökbar på fler titlar som är likvärdiga den man har. Är du exempelvis team leader för kundtjänst och din titel är Support Center Manager; använd dig då också av just team leader i texten.

Det kan se ut exempelvis så här:

Roll: Support Center Manager, Bästakundtjänstivärlden AB
Beskrivning: I min roll som team leader för kundtjänst ansvarar jag för…

Eller så här:
Roll: People and Culture, WeloveHR AB
Beskrivning: I min roll som HR-koordinator…

I roller och titlar är det helt enkelt så att kärt barn har många namn. Exakt samma roll kan ha olika titlar på olika bolag och man vet aldrig vilken rekryterare eller bolag söker på. Därför kan det vara bra att gardera sig i den löpande texten.

Konkret tips 3: Det är även smart att undvika att spä på med för många ord som beskriver mjuka värden eftersom dessa sällan är med i någon sökning och inte heller säger speciellt mycket om en person innan man kan påvisa dem i ett sammanhang. Exempelvis ordet Driven är ett mjukt värde som rekryterare sällan söker på eftersom det är en självutnämnd egenskap. Många profiler beskriver dessa mjuka värden, men det är något som måste bedömas i en intervju och ger inte så mycket för en profil på Linkedin.

Tips 2. Ha vissa nyckelord på flera språk för att öka sökbarheten.

När rekryterare sitter med en öppen sökning på Linkedin använder de en mix av ord på engelska och svenska. Exempelvis redovisning söks på både just redovisning (trumvirvel!) och accounting. För att säkerställa att du inte missas i relevanta sökningar är det en bra idé att ha viktiga nyckelord på både svenska och engelska, oavsett vilket språk du har valt att skriva din profil på.

Tips 3. Håll profilen levande.

Som med allt på The Internet är det viktigt att hålla innehållet levande. Gammal information blir snabbt… gammal. Även om du inte tänker på det i vardagen så uppdaterar du säkerligen dina kompetenser löpande i ditt arbete, kanske nya system eller projekt, nya uppgifter – glöm inte att lägga till dessa i din Linkedin-profil.

Tips 4. Vill du vara sökbar – var anträffbar.

Om du vill vara sökbar på Linkedin är det viktigt att också gå in regelbundet och kolla av DMs. Det händer alltför ofta att kandidater som kontaktas hör av sig efter flera, flera månader och säger att ”Ja! Vad kul, jag är intresserad!” och då är tjänsten med största sannolikhet redan tillsatt. Det är alltså en bra idé att ha en regelbunden rutin på att checka av inkorgen eller sätta på notiser för DMs.

Tips 5. Ladda upp CV.

Cv:n som laddas upp på Linkedin är inte sökbara i systemet, men det kan vara uppskattat om det finns ett där. Kan vara värdeskapande om du har många kompetenser som ska preciseras utan att skapa Nordens Längsta Linkedin-profil. Inte ett måste men det kan vara en idé.

Ett mer random tips kring smartness – svara alltid.

Ett sista tips, som inte har med kompetensbaserad rekrytering att göra, är att det är trevligt och smart att alltid svara när något bolag eller en rekryterare kontaktar dig för att fråga om du är nyfiken på en viss tjänst, oavsett om du är intresserad eller inte. Svara bara nej tack, inte denna gång, om du känner att du inte är intresserad. Man vet aldrig vem man stöter på i en framtida process eller annat sammanhang framöver, världen är liten.

Har du fler frågor kring sökbarhet eller vill connecta med oss av andra anledningar? Spana in vår karriärsida där vi delvis lägger upp flera av de roller vi tillsätter just nu, och där kan du också på bara två minuter koppla på din Linkedin-profil för att vi ska kunna hitta dig i våra system när vi letar nya superhjältar. Det är ett annat sätt att göra sig sökbar på 😎

Relaterade inlägg