kunskapsbank

CSRD-direktivet och hur det påverkar ditt företag

Vi närmar oss långsamt år 2030, milstolpen för när målen enligt Agenda 2030 ska vara i hamn. Att de globala målen utgör detaljerad information om vad världens länder måste åstadkomma för att uppnå social, ekonomisk och miljömässig hållbar utveckling i tid är känt sen länge, men har du koll på de nya hållbarhetsdirektiven enligt CSRD?…

Corporate Social Responsibility Disclosure, CSRD eller CSRD-direktivet, är en del av agendan för hållbar finansiering. Genom att låta företag och organisationer rapportera enligt europeiska hållbarhetsstandardarder ska information om företags påverkan på människor och miljö göras tydlig. 

Direktivet börjar gälla den 1 januari 2024 och ska öka transparensen och jämförbarheten när företag lämnar mer omfattande upplysningar om på vilket de påverkar både människor, miljön och klimatet.

Vad innebär det nya direktivet för företag? 

  • Ungefär 50 000 företag kommer att vara skyldiga att inkludera obligatorisk rapportering om deras hållbarhetsprestationer.
  • Hållbarhetsrapporteringen måste vara en integrerad del av företagets årsredovisning och kommer ha samma betydelse och vikt som den ekonomiska rapporteringen.
  • Hållbarhetsrapporten ska skapas enligt rapporteringsstandarden ESRS (European Sustainability Reporting Standard) och måste granskas och rapporteras digitalt. 

Med start från räkenskapsåret 2024 kommer CSRD att implementeras. Tillämpningen sker i etapper och baseras utifrån storlek på bolagen:

  • Börsnoterade företag med fler än 500 anställda rapporterar för räkenskapsår 2024
  • Stora företag som fyller två av tre av följande kriterier rapporterar för räkenskapsår 2025:
    1. Minst 250 anställda
    2. En omsättning på över 40 miljoner euro
    3. En balansomslutning på minst 20 miljoner euro
  • Globala företag utanför EU med en nettoomsättning på 150 miljoner euro, dotterbolag till globala företag utanför EU, samt börsnoterade små och medelstora företag rapporterar för räkenskapsår 202

Vilka förändringar har ni framför er på företaget?

Ja, vad händer egentligen hos er på företaget när CSRD-direktivet träder i kraft? Allra mest framträdande blir det att se över att ni har rätt kompetens på plats, för visst kommer kunskapsbehovet och kompetensen om hållbarhetsfrågor att öka.

För att lyckas rapportera effekten av verksamhetens sociala och miljömässiga aktiviteter, men också utveckla och implementera en hållbarhetsstrategi på företaget som går i linje med de nya kraven, krävs det mycket riktigt att man lägger resurser på att utveckla kunskap om rapportering enligt CSRD. För att göra det väljer en del företag att rekrytera specificerad arbetskraft som också kan bidra till utveckling och förbättring av befintliga rapporterings- och mätmetoder.

Andra företag väljer att istället sprida kunskapen om standarden brett, något som blir särskilt viktigt för större organisationer. Där är det nödvändigt att flera nyckelpersoner har en djup förståelse för CSRD. Det inkluderar styrelsen, ledningsgruppen, hållbarhetschefen, kommunikationsavdelningen samt tvärfunktionella grupper som HR, sälj och ekonomi. 

Hur kan vi på HERO hjälpa ditt företag?

Känns CSRD-direktiven tufft att sätta sig in i finns självklart hjälp att få. För att ditt företag ska uppfylla kraven från CSRD vid er hållbarhetsrapportering finns goda möjligheter att ta in tillfällig hjälp via en konsult, eller varför inte en interimskonsult via vårt systerbolag Addere?

Vi på HERO har enorm erfarenhet av att matcha behov med rätt kompetens och i vårt kontaktnät finns gott om hållbarhetsspecialiser. Vi hjälper gärna till att hitta den bästa lösningen efter just era behov, hör gärna av dig till oss så ser vi över hur vi kan hjälpa till.

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
Rekrytering kundtjänst
  • Uncategorized
Tips inför rekryteringen av kundtjänstmedarbetare

Det finns många saker att ta hänsyn till för att skapa en träffsäker rekrytering av kundtjänstmedarbetare. Vad man bör tänka på varierar till stor del mellan roller, branscher och bolag. När det kommer till rekrytering av kundservicemedarbetare bör man fundera igenom frågor specifikt kopplade till teamets samlade kompetens, sökkanaler för målgruppen du vill nå och hur ni ställer er till mjuka värden hos sökande med mer junior profil. Ta ett andetag och djupdyk i detta innan du går ut på marknaden och letar efter potentiella kandidater!

Läs mer
Kundservice
  • Uncategorized
Framtidens kundservice: AI:s roll och vikten av rätt kompetens

Kundservice står inför en spännande framtid, där generativ AI spelar en allt större roll i det dagliga arbetet. ”Åh nej!” tänker nog en och annan som läser detta. Dels för att människor är människor och gillar att bli bemötta av just… människor. Men också för att AI ibland anklagas för att ta i anspråk en för stor andel arbetstillfällen inom områden såsom kundservice. Stämmer verkligen detta? Vi har tagit ett djupdyk i frågan; vad är egentligen framtiden för AI och kundservice? 

Läs mer
Nordiskspråkig kundtjänst
  • Uncategorized
Rekrytering av nordiskspråkig kompetens till kundtjänst – så lyckas du.

Att rekrytera medarbetare med nordiska språkkunskaper till kundtjänst kan vara en utmaning, men det är också en nyckel till framgång för företag som vill expandera eller stärka sin position på den nordiska marknaden. I denna artikel går vi igenom strategier och tips för att lyckas med rekryteringen av norsktalande, finsktalande och dansktalande medarbetare till din kundtjänstavdelning.

Läs mer
Undvik felrekrytering
  • Uncategorized
Undvik felrekrytering. Strategier för att landa rätt kandidat för jobbet.

Att rekrytera rätt kompetens är något av det absolut mest avgörande för ett företags framgång. En felrekrytering kan dock leda till betydande kostnader. Betydande, det låter illavarslande tänker du med miniräknaren i högsta hugg. I denna artikel kommer vi att utforska olika anledningar till att en felrekrytering uppstår, men självklart kommer vi inte att lämna dig där. Nejdå. Vi ger också konkreta strategier för att rekrytera rätt. Det finns gott om hopp.

Läs mer
Lönetransparensdirektiv rekrytering
  • Uncategorized
Vad innebär Lönetransparensdirektivet i en rekryteringsprocess?

Lönetransparensdirektiv-vadå? Jo, nu är det dags att spetsa öronen för det går framåt när det gäller aktiva insatser för att minska löneskillnader mellan kvinnor och män. Lika lön för lika eller likvärdigt arbete – nu tar EU krafttag i frågan. Lönetransparensdirektivet syftar till att komma till rätta med löneskillnader mellan kvinnor och män genom att lägga grunden för ökad transparens i arbetsgivarens lönesättning. Under försommaren presenterades utredningen om hur EU:s lönetransparensdirektiv ska implementeras i svensk rätt och här kommer en kort sammanfattning av innehållet.

Läs mer
Billo rekrytering
  • Uncategorized
Billo. Snabb rekrytering vid hög arbetsbelastning.

Billo är den nya digitala brevlådan som kan samla all post i en och samma app. Både digitala och fysiska brev. Både myndighetspost och rolig post. Ja precis, även papperspost kan man välja att få i sin digitala brevlåda! Tjänsten är kostnadsfri och statligt godkänd som digital brevlåda. 

Läs mer