kunskapsbank

Att investera i medarbetares utveckling en skattkista för engagemang!

Forskning har visat att när anställda känner att deras potential inte tas tillvara, påverkas både arbetsglädje och engagemang negativt. Detta har i sin tur en direkt koppling till företagets övergripande resultat och framgång. Det är därför avgörande för både individer och organisationer att skapa en miljö som främjar kontinuerligt lärande och utveckling.

Vad har jag lärt mig idag? Om svaret dag efter dag blir ingenting, så är du kanske en av dem som känner att din arbetsgivare inte ger dig förutsättningar att utvecklas i arbetet. Troligen känner du dig i samband med det låg på engagemang. Enligt en artikel hos &frankly så visar statistisk att en av tre medarbetare känner att deras kunskap inte tas tillvara på ett bra sätt. Skrämmande siffror som direkt påverkar arbetsglädje, medarbetarengagemang och företags resultat enligt studier.  

Att utvecklas, både som person och i sin yrkesroll, är en drivkraft som hänger samman med vårt behov av självförverkligande. Vi behöver få använda våra kunskaper och få känna att vi rör oss framåt i vår utveckling, det ökar vårt engagemang. Den här kopplingen mellan utveckling och engagemang lyfts fram bland annat av Bersin by Deloitte och Fredrik Herzberg.

Därför är medarbetarnas utveckling viktigt för engagemang

&frankly har insamlat data kring engagemang och utveckling, och siffrorna visar att var tredje medarbetare inte tycker att deras färdigheter används på ett bra sätt. Något som kan få stora konsekvenser för engagemanget och i förlängningen lönsamheten. En studie från Linköpings universitet visar att kompetensutveckling har blivit viktigare för individen och denne förväntar sig att behovet av utveckling skall uppfyllas genom arbetet. Det finns enligt studien tydliga samband mellan kompetensutveckling och engagemang. Med högre engagemang har individen större benägenhet att identifiera sig med organisationen, och det leder till ökat självförtroende samt ökad arbetsglädje.

Därför är medarbetarnas utveckling viktigt för resultat

Det finns kortsiktig lönsamhet som uppnås genom exempelvis kostnadssänkningar och inköpsstopp. Men den lönsamhet som egentligen är mest intressant för en välmående organisation är den långsiktiga lönsamhet som skapas genom engagerade medarbetare och ledare som själva vill bidra till företagets resultat. Engagemanget har en direkt påverkan på viktiga nyckeltal såsom produktivitet och kundlojalitet, samtidigt som personalomsättning, frånvaro och reklamationer troligen minskar. Om fler anställda engagerar sig i sina arbeten så ger det stora effekter på företagets lönsamhet.

Hur skapar man en kultur som genomsyras av engagemang och kontinuerligt lärande?

  1. Sätt tydliga mål där medarbetarnas mål sammanvävs med organisationens mål
    Säkerställ att det är tydligt vilken nytta ni gör för era kunder och för samhället. Det gör det enklare för varje individ att förstå hur det egna dagliga arbetet påverkar den nyttan. Genom tydliga mål i organisationen är det också enklare för varje individ att sätta individuella mål som linjerar med de mål som verksamheten ska uppnå. Involvera medarbetaren i hela målsättningen och definiera vilket stöd som önskas längs vägen.
  2. Uppmuntra lärande
    Att skapa en kultur där man faktiskt uppmuntrar varandra till utveckling och lärande har visat sig viktigt för engagemanget. Låt medarbetare själva få komma med förslag till egen utveckling genom att hjälpa varje medarbetare att se sin egen roll för företagets resultat. Skapa också möjlighet att interagera mellan kompetenser i organisationen för att uppmuntra kontinuerligt lärande. Att få följa med en kollega på ett kundmöte eller sitta med i veckomöte med ett annat team hjälper medarbetare att skifta perspektiv och bredda sin förståelse för organisationen.
  3. Uppmuntra till reflektion
    Det är genom reflektion vi kan lära oss och utvecklas. Stannar vi upp en stund kan vi se vilka nya erfarenheter vi fått och hur vi ska ta oss vidare. Att stanna upp och reflektera kring vår egen utveckling gör att vi presterar bättre på jobbet – hela 23 procent bättre närmare bestämt. Den positiva effekten av att göra dagliga reflektioner blir tydlig redan efter tio dagar visar forskning från Harvard Business School.

Lärande är alltså en helt avgörande del i engagemanget i organisationer, och har en direkt påverkan på företagets långsiktiga lönsamhet. Att 1 av 3 medarbetare då inte känner att deras kunskap tas tillvara på ett bra sätt, gör att företag har en dold skattkista av engagemang om de lär sig att stötta sina medarbetare till kontinuerligt lärande. 

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
Rekrytering kundtjänst
  • Uncategorized
Tips inför rekryteringen av kundtjänstmedarbetare

Det finns många saker att ta hänsyn till för att skapa en träffsäker rekrytering av kundtjänstmedarbetare. Vad man bör tänka på varierar till stor del mellan roller, branscher och bolag. När det kommer till rekrytering av kundservicemedarbetare bör man fundera igenom frågor specifikt kopplade till teamets samlade kompetens, sökkanaler för målgruppen du vill nå och hur ni ställer er till mjuka värden hos sökande med mer junior profil. Ta ett andetag och djupdyk i detta innan du går ut på marknaden och letar efter potentiella kandidater!

Läs mer
Kundservice
  • Uncategorized
Framtidens kundservice: AI:s roll och vikten av rätt kompetens

Kundservice står inför en spännande framtid, där generativ AI spelar en allt större roll i det dagliga arbetet. ”Åh nej!” tänker nog en och annan som läser detta. Dels för att människor är människor och gillar att bli bemötta av just… människor. Men också för att AI ibland anklagas för att ta i anspråk en för stor andel arbetstillfällen inom områden såsom kundservice. Stämmer verkligen detta? Vi har tagit ett djupdyk i frågan; vad är egentligen framtiden för AI och kundservice? 

Läs mer
Nordiskspråkig kundtjänst
  • Uncategorized
Rekrytering av nordiskspråkig kompetens till kundtjänst – så lyckas du.

Att rekrytera medarbetare med nordiska språkkunskaper till kundtjänst kan vara en utmaning, men det är också en nyckel till framgång för företag som vill expandera eller stärka sin position på den nordiska marknaden. I denna artikel går vi igenom strategier och tips för att lyckas med rekryteringen av norsktalande, finsktalande och dansktalande medarbetare till din kundtjänstavdelning.

Läs mer
Undvik felrekrytering
  • Uncategorized
Undvik felrekrytering. Strategier för att landa rätt kandidat för jobbet.

Att rekrytera rätt kompetens är något av det absolut mest avgörande för ett företags framgång. En felrekrytering kan dock leda till betydande kostnader. Betydande, det låter illavarslande tänker du med miniräknaren i högsta hugg. I denna artikel kommer vi att utforska olika anledningar till att en felrekrytering uppstår, men självklart kommer vi inte att lämna dig där. Nejdå. Vi ger också konkreta strategier för att rekrytera rätt. Det finns gott om hopp.

Läs mer
Lönetransparensdirektiv rekrytering
  • Uncategorized
Vad innebär Lönetransparensdirektivet i en rekryteringsprocess?

Lönetransparensdirektiv-vadå? Jo, nu är det dags att spetsa öronen för det går framåt när det gäller aktiva insatser för att minska löneskillnader mellan kvinnor och män. Lika lön för lika eller likvärdigt arbete – nu tar EU krafttag i frågan. Lönetransparensdirektivet syftar till att komma till rätta med löneskillnader mellan kvinnor och män genom att lägga grunden för ökad transparens i arbetsgivarens lönesättning. Under försommaren presenterades utredningen om hur EU:s lönetransparensdirektiv ska implementeras i svensk rätt och här kommer en kort sammanfattning av innehållet.

Läs mer
Billo rekrytering
  • Uncategorized
Billo. Snabb rekrytering vid hög arbetsbelastning.

Billo är den nya digitala brevlådan som kan samla all post i en och samma app. Både digitala och fysiska brev. Både myndighetspost och rolig post. Ja precis, även papperspost kan man välja att få i sin digitala brevlåda! Tjänsten är kostnadsfri och statligt godkänd som digital brevlåda. 

Läs mer