Du vet aldrig vem som är ditt nästa stjärnskott. Kandidaten du möter idag kanske förvisso inte är din toppkandidat i just den här processen, men han eller hon kan mycket väl vara det om några år. Eller som kund till er framöver. Genom att mäta kandidatupplevelsen i era rekryteringsprocesser säkrar ni datadrivna insikter kring huruvida ni möter kandidaternas förväntningar i processerna. 

Alla har vi rekryteringsprocesser vi minns. Kanske så minns du någon process som varit så fruktansvärd att du aldrig skulle rekommendera företaget till någon levande överhuvudtaget, något du också troligen berättar för en och annan längs vägen. Eller så minns vi någon process extra mycket för att den har överraskat oss positivt och vi har lämnat med en känsla av WOW!

Vid positiva kandidatupplevelser känner kandidaten att rekryteraren har haft respekt för deras tid, att de fått visa upp sin kompetens och att kommunikationen har varit tydlig och transparent – oavsett om processen slutar i ett jobb eller inte. Och eftersom majoriteten av dem som genomgår din rekryteringsprocess inte kommer att få jobbet i slutändan väger deras upplevelse tungt när det kommer till Employer Branding och hur de väljer att prata med andra om ditt företag.

En god kandidatupplevelse

En god kandidatupplevelse brukar innehålla medmänskligt bemötande, smidighet, bra kommunikation och feedback, transparens och tydlighet. En bra rekryteringsprocess handlar alltså om mer än huruvida kandidaten får jobbet eller inte, det handlar om en helhetsupplevelse. Får kandidaten en positiv upplevelse så påverkar det ett framtida köpbeteende, och är på så sätt varumärkesbyggande.

Här har vi skrivit mer om en god kandidatupplevelse och vad den innehåller.

NPS för att mäta kandidatupplevelse

För att mäta kandidatupplevelse används ofta NPS, Net Promoter Score. Samma mått används för att mäta kund- eller medarbetarnöjdhet. NPS-undersökningen består av ett mail med frågan ”Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera vårt företag till en vän eller kollega?”. Målet med ett NPS är att få veta hur nöjda mottagarna är, och att kunna svara på deras feedback för att se till att man gör allt för att hålla dem så nöjda som möjligt.

Kandidaterna svarar genom att välja en siffra mellan 0 och 10, där 0 motsvarar ”inte alls sannolikt” och 10 motsvarar ”mycket sannolikt”. Svaren delas sedan in i följande kategorier:

  • Detractors (de som anger ett svar mellan 0 och 6)
  • Passives (de som svarar 7 eller 8)
  • Promoters (de som svarar 9 eller 10)

NPS beräknas genom att subtrahera procentandelen detractors från procentandelen promoters (bortse från passives). Om 20 procent av de svarande är promoters och 20 procent är detractors blir alltså din eNPS 0.

Vi på Hero är förstås väldigt stolta över våra fina siffor på NPS på kandidatnöjdhet som ligger stadigt över 94. Det är anmärkningsvärda siffror för branschen. Och då tycker vi också att man får skryta en sväng extra om det. Våra kandidater gillar helt enkelt upplevelsen av våra rekryteringsprocesser, oavsett om de fått jobbet eller inte. Och vi känner likadant, upplevelsen är verkligen ömsesidig. 

Relaterade inlägg