kunskapsbank

Snällt ledarskap – mjuka värden ger hårda resultat

Som chef har du stor makt att påverka alla delar av företaget. Vilket i grunden handlar om medarbetarna som gör verksamheten varje dag. Med stor makt kommer också ett ansvar att se till att alla mår bra och har rätt förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb och utvecklas.

Snällhet på arbetsplatsen har diskuterats flitigt under de senaste åren. I takt med att samhällsförändringarna fortsätter, värderas den snälla ledaren högt när medarbetarna behöver trygghet och tillit på arbetsplatsen. Något som får stöd i ny studie inom organisationsforskning. Men kan man med mjuka värden skapa hårda resultat?

Snällhet ger resultat

Medarbetarnas mentala hälsa spelar en avgörande roll för företagets affärsmässiga framgång. Speciellt i föränderliga tider som nu. Det har nog därför aldrig varit så svårt att vara människa idag, likväl som att det är utmanande att leda andra. Men oavsett omständigheter finns det en sorts ledarskap som både engagerar och skapar trygghet hos medarbetarna, det snälla ledarskapet. Vilket snabbt går att omvandla till affärsmässig framgång.

Många förväxlar dock snällhet med passivitet och naivitet, när det egentligen handlar om att vilja andra väl och agera därefter. Snällhet är ett förhållningssätt till människor, som smittar av sig. Som chef kan du därför använda din makt att påverka genom att sätta snällhet i affärsstrategin som genomsyrar hela företaget. Därefter är det ett av de mest kraftfulla verktyg du kan använda för att skapa goda affärsresultat genom tillitsfulla relationer.

Fördelarna med snällt ledarskap

  • Ett snällt ledarskap skapar trygghet bland medarbetarna. En trygghet som gör att alla vågar vara sig själva och lyfta sina uppfattningar utan rädsla för mothugg.
  • En snäll chef är någon man vågar prata med även om man klantat sig. Det skapar en miljö där det är okej att göra misstag, och att ändå tillåtas ta ut svängarna genom kreativitet och nytänkande.
  • Att leda med snällhet skapar en kultur av att vilja hjälpa varandra. Det bäddar för ett djupare och mer effektivt samarbete mellan kollegor.
  • En snäll chef tar hand om hela människan, inte bara medarbetaren. Det skapar en större mening i arbetet, där misstag inte säger något om en som människa.
  • Snällt ledarskap handlar om transparens. Att dela information som är nödvändig, istället för att låta medarbetarna vara ovetande om det som påverkar dem.
  • Flexibilitet ryms också i det snälla ledarskapet, vilket innebär att se varje medarbetares behov och anpassa ledarskapet därefter. 

Vi är inte mer än människor, som alla behöver känna uppskattning, tillit och trygghet för att nå vår fulla potential. En chef som lyckas med det lockar inte bara till sig nya talanger, den skapar också hårda resultat utan att tappa någon på vägen. Det är inte bara ett snällt ledarskap, utan också ett mänskligt.

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
CX B2B Kundupplevelse
  • Uncategorized
CX i B2B – när samarbetsupplevelsen hamnar i fokus

Inom B2C pratas det ofta om wow-upplevelser och användarresor, men i B2B ligger guldet i att skapa en helhetsupplevelse som bygger tillit, kontinuitet och enkelhet; över lång tid och komplexa relationer. Här blir samarbetsupplevelsen det verkliga differensskapande.

Läs mer
CX Marknad KPI
  • Uncategorized
Marknad och CX i silos kostar på sista raden

Marknad och CX hänger ihop på ett avgörande sätt. Marknad lovar något. CX säkerställer att kunden får det som utlovats i praktiken. När löftet och verkligheten inte matchar uppstår ett förtroendegap. Det är här marknad och CX har chans att linjera sig kring gemensamma KPI:er.

Läs mer
  • Uncategorized
Företag som äger kundresan äger framtiden. Resten jagar ikapp.

Customer Experience (CX) är inte en enskild avdelning. Det är hela kundresan; från första intrycket av varumärket, till köp, produktanvändning, support och lojalitet. Siffror från McKinsey visar att företag som arbetar systematiskt med kundupplevelsen växer 2–3 gånger snabbare än konkurrenterna, varför strålkastarljuset nu bör skifta till att skina mot CX.

Läs mer
Rekrytering kundtjänst
  • Uncategorized
Rekrytering kundtjänst 2025 – från supportavdelning till affärskritisk frontlinje

Kundtjänst är inte en supportavdelning. Det är er frontlinje mot marknaden; den plats där kunder bestämmer om de stannar, köper mer eller lämnar. Därför är rekrytering till kundtjänst inte en sidofråga för företaget, utan en avgörande strategisk insats.

Läs mer
Rekrytering kundtjänst
  • Uncategorized
Tips inför rekryteringen av kundtjänstmedarbetare

Det finns många saker att ta hänsyn till för att skapa en träffsäker rekrytering av kundtjänstmedarbetare. Vad man bör tänka på varierar till stor del mellan roller, branscher och bolag. När det kommer till rekrytering av kundservicemedarbetare bör man fundera igenom frågor specifikt kopplade till teamets samlade kompetens, sökkanaler för målgruppen du vill nå och hur ni ställer er till mjuka värden hos sökande med mer junior profil. Ta ett andetag och djupdyk i detta innan du går ut på marknaden och letar efter potentiella kandidater!

Läs mer
Kundservice
  • Uncategorized
Framtidens kundservice: AI:s roll och vikten av rätt kompetens

Kundservice står inför en spännande framtid, där generativ AI spelar en allt större roll i det dagliga arbetet. ”Åh nej!” tänker nog en och annan som läser detta. Dels för att människor är människor och gillar att bli bemötta av just… människor. Men också för att AI ibland anklagas för att ta i anspråk en för stor andel arbetstillfällen inom områden såsom kundservice. Stämmer verkligen detta? Vi har tagit ett djupdyk i frågan; vad är egentligen framtiden för AI och kundservice? 

Läs mer