kunskapsbank

Vad innebär Lönetransparensdirektivet i en rekryteringsprocess?

Lönetransparensdirektiv-vadå? Jo, nu är det dags att spetsa öronen för det går framåt när det gäller aktiva insatser för att minska löneskillnader mellan kvinnor och män. Lika lön för lika eller likvärdigt arbete – nu tar EU krafttag i frågan. Lönetransparensdirektivet syftar till att komma till rätta med löneskillnader mellan kvinnor och män genom att…

Hela utredningen som gjorts på uppdrag av Regeringen är 388 sidor lång och finns att läsa här. Men i korthet innebär direktivet att arbetssökande och arbetstagare ska ha rätt till viss insyn i lönesättningen. Insynen syftar till att motverka lönediskriminering på grund av kön, främst genom att ge arbetstagare information för att kunna bedöma om de utsätts för lönediskriminering.

Vad innebär Lönetransparensdirektivet i rekryteringsprocesser?

I en rekryteringsprocess innebär Lönetransparensdirektivet att arbetsgivaren ska lämna information till en arbetssökande om den ingångslön (eller det ingångslöneintervall) som gäller för den roll som ska tillsättas. Informationen ska lämnas i sådan tid att en informerad löneförhandling kan ske. Arbetsgivare får inte fråga en arbetssökande om dennes lön från en anställning hos en annan arbetsgivare.

Det ska helt enkelt bli mer tydligt vad ingångslönen för arbetet är, och det ska vara transparent tidigt i en rekryteringsprocess. Detta minskar risken för att det skulle uppstå skillnader i lönesättningen i just ingångslön mellan män och kvinnor.

Vad innebär det för dig som anställd?

EU:s lönetransparensdirektiv sätter upp riktlinjer för arbetstagares rätt till insyn i lönesättningen. Anställda ska helt enkelt ha rätt att begära information kring sin lönenivå i relation till snittlönen fördelad efter kön och andra anställda som utför lika eller likvärdigt arbete.

Rapportering om löneskillnader mellan kvinnor och män

I Sverige ställs det redan krav på arbetsgivare att genomföra en årlig lönekartläggning, men detta utökas med direktivet; alla arbetsgivare med fler än 100 anställda ska rapportera till ansvarig övervakningsmyndighet om löneskillnader mellan kvinnor och män. Företag med minst 100 anställda som upptäcker löneskillnader mellan kvinnor och män som överstiger 5 procent ska också, om skillnaden inte motiveras eller åtgärdas inom sex månader, rapportera in sin lönekartläggning.

– De nya reglerna kommer att ställa hårda krav på arbetsgivare, men med det följer också att förutsättningarna att komma till rätta med osakliga löneskillnader kommer att bli bättre. Verktygen kommer att bli vassare, säger Lars Arrhenius, diskrimineringsombudsman, i en artikel hos DO.

EU:s medlemsländer har till den 7 juni 2026 att införliva direktivet i nationell rätt.

Heja och Ja tack säger vi på Hero. Äntligen. 

Mer finns att läsa på Regeringens hemsida (där kan du också hämta hela förslaget): här.
Och hos Diskrimineringsombudsmannen (DO) finns information om hur tillsyn ska bedrivas: här.

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
Rekrytering kundtjänst
  • Uncategorized
Tips inför rekryteringen av kundtjänstmedarbetare

Det finns många saker att ta hänsyn till för att skapa en träffsäker rekrytering av kundtjänstmedarbetare. Vad man bör tänka på varierar till stor del mellan roller, branscher och bolag. När det kommer till rekrytering av kundservicemedarbetare bör man fundera igenom frågor specifikt kopplade till teamets samlade kompetens, sökkanaler för målgruppen du vill nå och hur ni ställer er till mjuka värden hos sökande med mer junior profil. Ta ett andetag och djupdyk i detta innan du går ut på marknaden och letar efter potentiella kandidater!

Läs mer
Kundservice
  • Uncategorized
Framtidens kundservice: AI:s roll och vikten av rätt kompetens

Kundservice står inför en spännande framtid, där generativ AI spelar en allt större roll i det dagliga arbetet. ”Åh nej!” tänker nog en och annan som läser detta. Dels för att människor är människor och gillar att bli bemötta av just… människor. Men också för att AI ibland anklagas för att ta i anspråk en för stor andel arbetstillfällen inom områden såsom kundservice. Stämmer verkligen detta? Vi har tagit ett djupdyk i frågan; vad är egentligen framtiden för AI och kundservice? 

Läs mer
Nordiskspråkig kundtjänst
  • Uncategorized
Rekrytering av nordiskspråkig kompetens till kundtjänst – så lyckas du.

Att rekrytera medarbetare med nordiska språkkunskaper till kundtjänst kan vara en utmaning, men det är också en nyckel till framgång för företag som vill expandera eller stärka sin position på den nordiska marknaden. I denna artikel går vi igenom strategier och tips för att lyckas med rekryteringen av norsktalande, finsktalande och dansktalande medarbetare till din kundtjänstavdelning.

Läs mer
Undvik felrekrytering
  • Uncategorized
Undvik felrekrytering. Strategier för att landa rätt kandidat för jobbet.

Att rekrytera rätt kompetens är något av det absolut mest avgörande för ett företags framgång. En felrekrytering kan dock leda till betydande kostnader. Betydande, det låter illavarslande tänker du med miniräknaren i högsta hugg. I denna artikel kommer vi att utforska olika anledningar till att en felrekrytering uppstår, men självklart kommer vi inte att lämna dig där. Nejdå. Vi ger också konkreta strategier för att rekrytera rätt. Det finns gott om hopp.

Läs mer
Lönetransparensdirektiv rekrytering
  • Uncategorized
Vad innebär Lönetransparensdirektivet i en rekryteringsprocess?

Lönetransparensdirektiv-vadå? Jo, nu är det dags att spetsa öronen för det går framåt när det gäller aktiva insatser för att minska löneskillnader mellan kvinnor och män. Lika lön för lika eller likvärdigt arbete – nu tar EU krafttag i frågan. Lönetransparensdirektivet syftar till att komma till rätta med löneskillnader mellan kvinnor och män genom att lägga grunden för ökad transparens i arbetsgivarens lönesättning. Under försommaren presenterades utredningen om hur EU:s lönetransparensdirektiv ska implementeras i svensk rätt och här kommer en kort sammanfattning av innehållet.

Läs mer
Billo rekrytering
  • Uncategorized
Billo. Snabb rekrytering vid hög arbetsbelastning.

Billo är den nya digitala brevlådan som kan samla all post i en och samma app. Både digitala och fysiska brev. Både myndighetspost och rolig post. Ja precis, även papperspost kan man välja att få i sin digitala brevlåda! Tjänsten är kostnadsfri och statligt godkänd som digital brevlåda. 

Läs mer