kunskapsbank

Därför är det viktigt att mäta kandidatupplevelsen

Du vet aldrig vem som är ditt nästa stjärnskott. Kandidaten du möter idag kanske förvisso inte är din toppkandidat i just den här processen, men han eller hon kan mycket väl vara det om några år. Eller som kund till er framöver. Genom att mäta kandidatupplevelsen i era rekryteringsprocesser säkrar ni datadrivna insikter kring huruvida…

Alla har vi rekryteringsprocesser vi minns. Kanske så minns du någon process som varit så fruktansvärd att du aldrig skulle rekommendera företaget till någon levande överhuvudtaget, något du också troligen berättar för en och annan längs vägen. Eller så minns vi någon process extra mycket för att den har överraskat oss positivt och vi har lämnat med en känsla av WOW!

Vid positiva kandidatupplevelser känner kandidaten att rekryteraren har haft respekt för deras tid, att de fått visa upp sin kompetens och att kommunikationen har varit tydlig och transparent – oavsett om processen slutar i ett jobb eller inte. Och eftersom majoriteten av dem som genomgår din rekryteringsprocess inte kommer att få jobbet i slutändan väger deras upplevelse tungt när det kommer till Employer Branding och hur de väljer att prata med andra om ditt företag.

En god kandidatupplevelse

En god kandidatupplevelse brukar innehålla medmänskligt bemötande, smidighet, bra kommunikation och feedback, transparens och tydlighet. En bra rekryteringsprocess handlar alltså om mer än huruvida kandidaten får jobbet eller inte, det handlar om en helhetsupplevelse. Får kandidaten en positiv upplevelse så påverkar det ett framtida köpbeteende, och är på så sätt varumärkesbyggande.

Här har vi skrivit mer om en god kandidatupplevelse och vad den innehåller.

NPS för att mäta kandidatupplevelse

För att mäta kandidatupplevelse används ofta NPS, Net Promoter Score. Samma mått används för att mäta kund- eller medarbetarnöjdhet. NPS-undersökningen består av ett mail med frågan ”Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera vårt företag till en vän eller kollega?”. Målet med ett NPS är att få veta hur nöjda mottagarna är, och att kunna svara på deras feedback för att se till att man gör allt för att hålla dem så nöjda som möjligt.

Kandidaterna svarar genom att välja en siffra mellan 0 och 10, där 0 motsvarar ”inte alls sannolikt” och 10 motsvarar ”mycket sannolikt”. Svaren delas sedan in i följande kategorier:

  • Detractors (de som anger ett svar mellan 0 och 6)
  • Passives (de som svarar 7 eller 8)
  • Promoters (de som svarar 9 eller 10)

NPS beräknas genom att subtrahera procentandelen detractors från procentandelen promoters (bortse från passives). Om 20 procent av de svarande är promoters och 20 procent är detractors blir alltså din eNPS 0.

Vi på Hero är förstås väldigt stolta över våra fina siffor på NPS på kandidatnöjdhet som ligger stadigt över 94. Det är anmärkningsvärda siffror för branschen. Och då tycker vi också att man får skryta en sväng extra om det. Våra kandidater gillar helt enkelt upplevelsen av våra rekryteringsprocesser, oavsett om de fått jobbet eller inte. Och vi känner likadant, upplevelsen är verkligen ömsesidig. 

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
Hyra ekonom
  • Uncategorized
Att hyra in en ekonom kan vara ditt bästa rekryteringsbeslut någonsin. Varför?

Vi har alla varit där. Det är kvartalsslut, någon är sjuk, och plötsligt känns företagets ekonomi som ett pussel där några av bitarna saknas.

Läs mer
Rekrytering kundtjänst
  • Uncategorized
Tips inför rekryteringen av kundtjänstmedarbetare

Det finns många saker att ta hänsyn till för att skapa en träffsäker rekrytering av kundtjänstmedarbetare. Vad man bör tänka på varierar till stor del mellan roller, branscher och bolag. När det kommer till rekrytering av kundservicemedarbetare bör man fundera igenom frågor specifikt kopplade till teamets samlade kompetens, sökkanaler för målgruppen du vill nå och hur ni ställer er till mjuka värden hos sökande med mer junior profil. Ta ett andetag och djupdyk i detta innan du går ut på marknaden och letar efter potentiella kandidater!

Läs mer
Kundservice
  • Uncategorized
Framtidens kundservice: AI:s roll och vikten av rätt kompetens

Kundservice står inför en spännande framtid, där generativ AI spelar en allt större roll i det dagliga arbetet. ”Åh nej!” tänker nog en och annan som läser detta. Dels för att människor är människor och gillar att bli bemötta av just… människor. Men också för att AI ibland anklagas för att ta i anspråk en för stor andel arbetstillfällen inom områden såsom kundservice. Stämmer verkligen detta? Vi har tagit ett djupdyk i frågan; vad är egentligen framtiden för AI och kundservice? 

Läs mer
Nordiskspråkig kundtjänst
  • Uncategorized
Rekrytering av nordiskspråkig kompetens till kundtjänst – så lyckas du.

Att rekrytera medarbetare med nordiska språkkunskaper till kundtjänst kan vara en utmaning, men det är också en nyckel till framgång för företag som vill expandera eller stärka sin position på den nordiska marknaden. I denna artikel går vi igenom strategier och tips för att lyckas med rekryteringen av norsktalande, finsktalande och dansktalande medarbetare till din kundtjänstavdelning.

Läs mer
Undvik felrekrytering
  • Uncategorized
Undvik felrekrytering. Strategier för att landa rätt kandidat för jobbet.

Att rekrytera rätt kompetens är något av det absolut mest avgörande för ett företags framgång. En felrekrytering kan dock leda till betydande kostnader. Betydande, det låter illavarslande tänker du med miniräknaren i högsta hugg. I denna artikel kommer vi att utforska olika anledningar till att en felrekrytering uppstår, men självklart kommer vi inte att lämna dig där. Nejdå. Vi ger också konkreta strategier för att rekrytera rätt. Det finns gott om hopp.

Läs mer
Lönetransparensdirektiv rekrytering
  • Uncategorized
Vad innebär Lönetransparensdirektivet i en rekryteringsprocess?

Lönetransparensdirektiv-vadå? Jo, nu är det dags att spetsa öronen för det går framåt när det gäller aktiva insatser för att minska löneskillnader mellan kvinnor och män. Lika lön för lika eller likvärdigt arbete – nu tar EU krafttag i frågan. Lönetransparensdirektivet syftar till att komma till rätta med löneskillnader mellan kvinnor och män genom att lägga grunden för ökad transparens i arbetsgivarens lönesättning. Under försommaren presenterades utredningen om hur EU:s lönetransparensdirektiv ska implementeras i svensk rätt och här kommer en kort sammanfattning av innehållet.

Läs mer