Rekrytering / KUNTJÄNST / RÅDGIVANDE KUNDTJÄNST
RÃ¥dgivande kundtjänst – framtidens kundservice
I en värld där AI och chatbots tar över allt fler rutinuppgifter, utvecklas kundtjänstrollen i en ny, spännande riktning. Rådgivande kundtjänst representerar nästa steg i kundservicens evolution, där mänsklig expertis och empatisk kommunikation står i centrum.

Rekrytering & KONSULTER
Vad är rådgivande kundtjänst?
En rådgivande kundtjänstroll går bortom traditionell problemlösning, och utvecklas i riktning mot en mix av kundvård, försäljning och customer success. I en tid när kundtjänstfunktionen står mitt i en transformation, kanske den största sedan digitaliseringen intåg, krävs andra egenskaper och kompetens hos en kundtjänstmedarbetare för att möta kundens behov. Det handlar om att rekrytera medarbetare som vet hur man proaktivt identifierar kundens behov, erbjuder personlig rådgivning och expertis och lyckas skapa mervärde genom kvalificerad vägledning. Genom detta kan kundtjänst gå från ren ärendehantering till att bygga långsiktiga kundrelationer baserade på förtroende och lojalitet.
När AI tar över rutinärenden hanterar människor komplexitet. Det är den enkla, och sanna, anledningen till en växande efterfrågan på marknaden för en rådgivande kompetens vid rekrytering inom kundtjänst.
Process
Så hittar vi kompetensen du behöver – vår rekryteringsprocess
Nedan hittar du vår rekryteringsprocess steg för steg.
1
Kravprofilsmöte
Vi börjar med ett kravprofilsmöte där vi sätter oss in i er verksamhet, mål, organisation, utmaningar och kandidatprofilen. Tillsammans tar vi fram en kravprofil och så snart båda parter har godkänt den startar rekryteringsprocessen.
2
Kartläggning
Vi kartlägger och identifierar kandidater genom ett gediget search-arbete. Vi har flera års erfarenhet av att arbeta i LinkedIns mest avancerade sökverktyg, som ger goda möjligheter att hitta de mest relevanta kandidaterna. Som komplement utannonserar vi tjänsten och söker i våra nätverk och CV-databaser. Efter det följer intervjuer och kompetensbaserade djupintervjuer. Vi presenterar de tre bäst lämpade kandidaterna.
3
Kandidatpresentation
När ni genomfört intervjuer med kandidaterna bollar vi tillsammans med er igenom vilken kandidat som är bäst lämpad för tjänsten och genomför referenstagning. Vi är måna om att ha en konsultativ approach där vi med vår erfarenhet vägleder er i er beslutsprocess. Slutligen: signering!
STEGET FÖRE
Framtidssäkra din kundtjänst
Genom att stå redo för framtidens kompetenskrav inom kundtjänst hjälper du ert företag till ökad kundnöjdhet. Men det slutar inte där. En riktigt vass rekrytering av en kundtjänstmedarbetare som har hög social och empatisk förmåga och förmåga att lösa komplexa problem, kommer att generera merförsäljning och en tydlig differentiering mot konkurrenter. Minskad personalomsättning blir en positiv bieffekt av engagerande arbetsuppgifter.
Genom att utveckla en rådgivande kundtjänst kan ditt företag:
- Möta ökande kundförväntningar
- Skapa en konkurrensfördel genom överlägsen service
- Bygga starkare och mer lönsamma kundrelationer
- Attrahera och behålla topptalanger inom kundservice
Genom att transformera er kundtjänst till en strategisk tillgång skapar ni en kundserviceupplevelse som inte bara löser problem, utan också aktivt bidrar till ökad kundlojalitet.

Roller
Ett urval av roller vi tillsätter
KUNDCASE