Att rekrytera medarbetare med nordiska språkkunskaper till kundtjänst kan vara en utmaning, men det är också en nyckel till framgång för företag som vill expandera eller stärka sin position på den nordiska marknaden. I denna artikel går vi igenom strategier och tips för att lyckas med rekryteringen av norsktalande, finsktalande och dansktalande medarbetare till din kundtjänstavdelning.

Förstå vikten av flerspråkig kundtjänst

Innan vi dyker in i rekryteringsprocessen är det viktigt att förstå varför flerspråkig kundtjänst är så avgörande:

  • Ökad kundnöjdhet: Kunder föredrar att kommunicera på sitt modersmål, vilket leder till bättre förståelse och kundupplevelse.
  • Utökad marknadspenetration: Med flerspråkig personal kan företag enklare expandera till nya nordiska marknader.
  • Konkurrensfördelar: Företag som erbjuder support på lokala språk sticker ut positivt jämfört med konkurrenter som endast erbjuder engelsk- eller svensktalande support.

Strategier för att attrahera nordiskspråkiga talanger

När det kommer till att attrahera nordiskspråkiga talanger för kundtjänstarbete finns det flera strategier att ta till, och här gäller det att tänka kreativt. Slaget om de nordiskspråkiga talangerna är stort, de är extremt attraktiva kandidater, och de har därför råd att vara kräsna med vilken arbetsgivare de väljer. Några go-to’s:

Skapa en attraktiv arbetsmiljö där ni erbjuder flexibla arbetsvillkor, med möjlighet till distans- eller hybridarbete, i den utsträckning det går. Kundtjänstmedarbetare med nordisk språkkompetens är ofta fortfarande en ung generation på arbetsmarknaden och det gäller att möta deras behov av flexibilitet som deras digitala kompetens stöttar upp. Detta möjliggör också för dem att resa mellan länder och att ha exempelvis studier vid sidan av sitt arbete.

Att erbjuda vidareutveckling genom utbildning och karriärmöjligheter är också ett bra sätt att locka talanger. Kundtjänstarbetet kan på så sätt användas som en språngbräda för andra jobb internt eller som ett sätt att samla på sig kompetens och erfarenhet inom ett specifikt område. Här är det ni (och budgeten…) som sätter gränser men använd fantasin – hur vill unga, snabbtänkta, karriärsugna och språkkunniga talanger utvecklas? Osäker? Fråga!

Att utforma målgruppsanpassade jobbannonser för nordiskspråkiga kandidater är a och o för att locka dem. Först och främst är det viktigt att framhäva möjligheten att använda och utveckla språkkunskaper i arbetet, det gör att de förstår att detta är ett arbete riktat till dem och de har mycket att tillföra organisationen bara genom att tala flera nordiska språk.

När ni sedan lägger upp er annons så gäller det att tänka till vid val av rekryteringskanaler. För att nå ut till nordiskspråkiga kandidater så kan man använda specialiserade jobbportaler med fokus på flerspråkiga tjänster. En enkel sökning ger er svar på vilka. Använd dessa.

Madeleine Ranström är Talent Acqusition Manager på Hero och vet utmaningen med att hitta rätt medarbetare för kundtjänst med nordisk språkkompetens. Hon tipsar:

– Den största utmaningen med den nordiska språkkompetensen är att hitta kandidater. Jag tillsätter många roller inom kundtjänst med finska, norska och danska språkkompetenser varje år, och jag vet vilken utmaning sökfasen kan vara. Men med det sagt är det absolut inte omöjligt. Ett tips är att lyfta blicken och framför allt att ha en gedigen process för search. Att enbart förlita sin på annons går inte i dessa processer, det finns helt enkelt för få kandidater. Tänk större och skapa en bra sökprocess!

Engagera er också i sociala medier och professionella nätverk som LinkedIn och Facebook, särskilt i grupper för norska, finska och danska yrkespersoner där ofta potentiella rekryter till kundtjänst befinner sig. Annonsera ut tjänsten i grupper och lägg upp en annons. Båda delarna har ofta god effekt. Att samarbeta med universitet och högskolor är också en bra idé som komplement till de digitala kanalerna. Här kan ni annonsera på deras digitala anslagstavlor om ni har ett samarbete, eller be att få sätta upp fysiska lappar på anslagstavlor i skolan. Gör något roligt av annonserna!

Det vore fel i sammanhanget att inte nämna att kundtjänstmedarbetare med nordisk språkkompetens ofta har ett högre löneanspråk och ett genomsnittligt högre löneintervall än kundtjänstmedarbetare utan nordisk språkkompetens. Lönen speglar helt enkelt deras unika och mycket efterfrågade kompetens: att kunna tala flera nordiska språk. När ni planerar rekryteringen så budgetera för detta för annars är sannolikheten mycket liten att ni lyckas attrahera någon till tjänsten. Många av dem vet sitt värde, med all rätt. De besitter en (nordisk) guldgruva.

Effektiv screening och intervjuprocess

När det gäller intervjuprocess och bedömningar av språkkompetens finns några saker att tänka på. Vissa förespråkar skriftliga och muntliga språktester som en del av urvalsprocessen, och för detta finns specialanpassade tester. Man kan också objektivt utvärdera språkfärdigheter genom standardiserade språkbedömningar eller arbetsprover.

Aspekten kring kulturell kompetens dvs förmåga att hantera kulturella skillnader och att kommunicera effektivt över kulturgränser är något som kan vara viktigt för specifika kundtjänstroller, och för andra är det mindre viktigt. Här är det upp till er att bedöma vikten av denna kompetens. Även nordisk kultur och affärssed kan vara relevant att ta hänsyn till.

Glöm inte att utvärdera grundläggande kundservicefärdigheter såsom:

  • Empati och förmåga att lyssna aktivt.
  • Problemlösningsförmåga och stresstålighet.
  • Teknisk kompetens för att hantera kundservicesystem och verktyg.

En väl genomarbetad onboarding

En viktig del i processen för en lyckad rekrytering inom kundservice är att säkerställa en väl genomtänkt onboarding-process. För medarbetare med nordiskspråkig kompetens kan det vara en idé att involvera buddys genom att skapa mentorprogram där erfarna flerspråkiga medarbetare stödjer nyanställda. Om sådana finns självklart.

Finns flera olika nordiskspråkiga medarbetare exempelvis danska, norska eller finska medarbetare kan också ett språkcafé inom bolaget vara en idé för att uppmuntra kulturutbyte, kompetensutbyte och främja en flerspråkig miljö.

Generella tips för en väl genomtänkt onboarding – hur den förbereds, genomförs och följs upp – har vi skapat en guide för. Den hittar du här.

Slutord 

Att rekrytera nordiskspråkig kompetens till kundtjänst är svårt. Det finns inte hur många kandidater som helst, och de som finns ska vilja komma till just ert bolag. Men med en genomtänkt strategi och ett långsiktigt engagemang kan ni verkligen lyckas, och då kommer det ofta som en ketchup-effekt där ryktet sprider sig och plötsligt är ni en attraktiv arbetsgivare för nordiskspråkig kompetens.

Madeleine betonar återigen vikten av flexibilitet och ett bra ledarskap:

– Det som lockar kandidaterna till ett arbete är först och främst ett bra ledarskap, precis som för egentligen vilken tjänst som helst. Och en bra gemenskap med kollegorna i teamet. Men flexibilitet är också otroligt viktigt, många vill i alla fall delvis kunna arbeta på distans. Och självklart lönen, den är ofrånkomlig i sammanhanget, säger Madeleine.

Genom att fokusera på att skapa en attraktiv arbetsmiljö, använda rätt rekryteringskanaler och implementera en effektiv screening- och onboardingprocess kan företag framgångsrikt bygga upp en stark flerspråkig kundtjänstavdelning.

Kom ihåg att investering i flerspråkig kompetens inte bara handlar om att fylla positioner – det handlar om att bygga broar mellan ditt företag och den nordiska marknaden. Med rätt approach kan rekryteringen av norsktalande, finsktalande och dansktalande medarbetare bli en nyckel till ökad kundnöjdhet, marknadsexpansion och långsiktig framgång i Norden.

Lycka till med din rekrytering av nordiskspråkig kundtjänstkompetens! Om det skulle kännas komplicerat så finns vi här och hjälper dig hela vägen. Kontakta oss om du vill veta mer om riktigt lyckade språkrekryteringar!

Relaterade inlägg