Rekryteringsprocessen är en del av ditt varumärke. Hur de sökande upplever att de blir behandlade, vad som sägs och hur du och ditt företag agerar, det är saker som sammantaget ger kandidaten en uppfattning om företagets varumärke och employer brand. Men hur gör man då för att skapa förtroende och för att bygga en tillitsfull och äkta rekryteringsprocess, som dessutom stämmer överens med företagets varumärke? Vi har listat några tips.
Om du som rekryterare eller rekryterande chef ger kandidaten en bra upplevelse av rekryteringsprocessen, oavsett om personen fick jobbet eller inte, så gör det att kandidaten kommer att prata väl om ditt företag inför andra. Vi har nog många känt av det själva; att om vi upplever ett företag som positivt och inkluderande så sprider vi ordet till våra nära och kära. Men om vi får en hiskelig upplevelse från ett bolag vi hade högre förväntningar på – ja då grusar vi varumärket vid fötterna och loggar in på Google för att ge en ynka stjärna med en dålig recension (det sistnämnda är mer troligt om du är en millenial). Dagens transparenta informationssamhälle låter ingen hamna under radarn med något sådant.
Våra kunder är idag otroligt väl medvetna om att rekryteringsprocessen är en del av deras varumärke, därför är det extra kul att som partner i processen få vara med och bygga upp ett starkt employer brand tillsammans med våra kunder. Många av de kandidater vi träffar i processerna har med sig den här upplevelsen för en lång framtid, och med en positiv kandidatupplevelse så stärker det inte bara personens eget självförtroende utan det bygger också tillit till rekryteringsfunktionen och kundens varumärke. – Alisha Baig, Konsultchef Hero
Vi har rekryterat tusentals kandidater genom åren, och har samlat på oss en del ackumulerad erfarenhet av det här med tillit i rekryteringsprocesser. Här listar vi våra bästa tips som man kan ha i åtanke när man rekryterar för att skapa en bra upplevelse för kandidaten:
Lyssna!
En av de mest grundläggande reglerna inom god kommunikationsförmåga är just att lyssna. Tyvärr verkar detta vara enklare sagt än gjort eftersom många ändå lyckas rabbla frågorna på löpande band utan att aktivt lyssna efter nyanser och toner i det som kandidaten berättar. Var inte rädd för korta pauser av tystnad eftersom det är i mellanrummet som det kan komma fram intressanta saker. Ge personen mittemot en chans att blomma ut så gott det går på den korta tid ni har att lära känna varandra.
Var ärlig med vad kandidaten kan förvänta sig
Berätta gärna om hur ditt företag fungerar, hur det är att jobba där och vad kandidaten kan förvänta sig. Men skippa att dra ett säljsnack om hur fantastiskt företaget är, hur framgångsrikt det är och måla upp rosa moln och änglavingar, det ger sällan speciellt bra tillit. Var noga med att vara så ärlig som möjligt eftersom det ger mest rimliga förväntningar och skapar bäst match för er båda, något som kan hålla på lång sikt.
Återkoppla, återkoppla och återkoppla
Ibland är det lätt att tro att kandidaten kan läsa ens tankar, för visst var vi ändå tydliga med att personen troligtvis inte kommer att gå vidare? Eller? Nej. Inget ska behöva läsas mellan raderna i en rekryteringsprocess. En kandidat investerar tid, kraft och energi i att skriva sin ansökan, förbereda intervju, gå på intervju och sedan vänta på svar. Det minsta man kan göra, i alla lägen och oavsett hur det går, är att ge återkoppling längs vägen. Vi vet att detta är tidskrävande för dig som rekryterare, men det är det minsta du kan göra för att visa att du bryr dig om dem som visat intresse för ditt företag.
Att vara transparent och ge kandidaten rätt och rimliga förväntningar är grundläggande för alla rekryteringsprocesser. Det är också viktigt att involvera kandidaten i vad som händer och hålls uppdaterad längs vägen. Det hjälper dig som rekryterar och det ger en stabilitet i processen som skapar ett positivt slutresultat och en positiv kandidatupplevelse. – Alisha Baig, Konsultchef Hero
Ge feedback
Att få komma på intervju men sedan få veta att man inte går vidare utan att få veta varför; det är inte att bli respekterad. Ge kandidaten feedback på vad som var bra och vad som kan utvecklas, och var konkret i om det beror på rollen i sig eller om det är generell feedback. Även om det känns tufft i stunden att berätta för någon om eventuella brister så är det bättre i längden, och det händer faktiskt inte alltför sällan att vi givit feedback och ett par månader senare fått ett mail med tack när kandidaten fått ett drömjobb tack vare finslipad ansökan och intervjuteknik. Det är utvecklande med feedback. Tycker man att det är obehagligt att ge feedback kan vi tipsa om nonviolent communication och tekniker för att ge feedback på ett mjukt sätt, läs mer här.
Visa respekt genom hela processen
Att ta sig tid och energi att söka ett jobb hos er är faktiskt något som ska respekteras. Visa kandidaten att du uppskattar att han eller hon sökt sig till er och visat intresse för ert företag. Var noga med att hålla vad du lovar i form av tidsplanering och återkoppling, och hör annars av dig om planerna ändras. Ska processen vara klar ett visst datum som sedan ändras? Då meddelar man det. Så enkelt är det. Och vi lovar, man har tillbaka det tusen gånger om när man får nöjda kandidater i processen, oavsett om de fick jobbet tillslut eller inte.
Att få möjlighet att hjälpa människor vidare i sin karriär, det är rekrytering i sitt esse. Och arbetet blir så mycket roligare om fokus ligger på att skapa bra upplevelser för alla inblandade. Lycka till med din rekryteringsprocess.
Liknande inlägg: